Bertangguh atau Berlengah

>> Friday, October 16, 2009

1) Jangan berlengah mencari redha Allah. Mati tak kira masa. Cepat atau lambat.
2) Pengabaian masa.
3) Kesempatan yang Allah beri pada kita ialah suatu nikmat.
4) Leka dengan perkara yang tidak perlu.
5) Jangan menyesal kemudian hari.
6) Bukan susah sangat hendak buat kebaikan.


Mati Tak Kira Masa

Bertangguh atau berlengah;
Memang itulah kelemahan manusia yang paling ketara. Daripada sekecil-kecil perkara seperti menyapu halaman rumah sehingga perkara-perkara besar termasuk hal ehwal ibadat - kalau boleh semuanya " Nantilah dulu " malah kalau diberikan kuasa, mati pun kita hendak menangguhkan.

Tetapi dalam bab yang satu ini, kita manusia langsung tidak punya kuasa. Mati itu pasti, dan bila kita akan mati; jawapannya hanya pada Allah Taala. Disebabkan itu, langkah terbaik bagi kita, jangan sesekali bertangguh. Takut nanti, kita mati tanpa sempat beroleh keredhaan Allah!. Lebih parah juga menakutkan, jika kita mati dalam Allah murka. Nauzubillahiminzalik.

" Rasulullah bersabda, yang bermaksud "

" Rebut lima perkara sebelum datang lima perkara; masa mudamu sebelum datang masa tuamu, masa sihatmu sebelum tiba masa sakitmu, masa senangmu sebelum tiba masa susahmu, masa hidupmu sebelum tiba masa matimu dan masa lapangmu sebelum tiba masa sibukmu. " ( Riwayat Al-Hakim dan Al-Baihaqi ) "

Mutiara Kata

" Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak dapat mencari sahabat dan orang yang lebih lemah daripada itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari "

" Seorang teman sejati akan membuat anda hangat dengan kehadirannya, mempercayai akan rahsianya dan mengingati anda dalam doa-doanya "

" Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadanKu..."
(al-Baqarah:186)

"Benar" adalah baik dalam ucapan atupun perbuatan. Yakni benar, istiqamah dan ikhlas dalam melakukan ketaatan disertai keyakinan yang lurus, disamping benar juga dalam menunaikan kewajipan dan benar dalam memenuhi janji "

"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang khusyu', lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah... Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."
(al-Ahzab:35)

( Petikan Artikel )

0 comments:

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP